Yang setia berkunjung

kenangan rumah terbuka TOK DE

Selasa, 29 September 2009

Hansem tak ?hehehehe..inilah gambar suami kesayanganku..
ader rupa mcm YB X?
Inilah Pria-Pria keluarga Mat2u..Ha... jangan tak tau...
pria-pria idaman ramai ni dah beristeri tau...
jangan marah...

Wah...akak aku sorang ni... x nyedor gambar dia kena ambil..
anak buah aku yang nama fatin(berbaju kuning) ni memang gila glamour (tangkap gambo)

Aik..gambo ni dah cantik tapi... macam ader yang kuranglah...Aper yer...
hmmmm....

Ha.... ini baru betul... kan dah cantik.. ader pasangan masing2..

Aiya..cik siti... lu kenapa cekak pinggang tu?
mau gaduh ka?hehehhehe... anak buah aku yang paling ganas dan kelako...

DALAM SEJARAH KELUARGA MAT2U..
sambutan rumah terbuka di sambut di hotel..
cayalah....beb..
inilah keluarga Mak Ngah dan Pak Ngah....
penuh meja tu ....

tangkap gambo lai... kelihatan abang sudin menongkat dagu
bila diambil gambo...Adakah kerana dia dah boring
atau memang nak posing mcm tu...
hanya dia yang lebih tahu...biarkan......


dak atin ni...memang suka bergambo..
yang sorang lai pulak...tak tau nak ckp..rasanya dia dah tak
senang duduk... nak main kat luar lah tu..hm...
Assalammualaikum...
aper kabo? sorilah... dah lama blog ni tak diupdate..
dah naik bersarang dah blog ni..
bukan aper..dalam masa seminggu ni tuan punya umah ni sibuk
sikit...almaklumlah...balik perak pasal adik nak bertunang.....
nak nerima adik ipar lah katakan.. tapi sebelum balik perak hari tu
Keluarga mat2u ader mengadakan majlis rumah terbuka pada hari raya ke-2
oleh PUAN HAJAH RAMLAH(TOK DE)di hotel Pelangi MUAR..
Happening betul majlis malam tu... siap ader artis jemputan...ha... cuba teka..
kalau nak tahu saper dia.. nantikan kehadiran gambo yang terkini esok.. key..
OKlah..badan pun dah letih..mata pun dah ngantuk.. aper kata anda
semua layan gambo kat atas... salam.....
(yg sebenornya..tuan umah baru balik dari kl petang tadi,tu yang letih sgt)

APER-APER AJELAH YER..

Rabu, 23 September 2009


INILAH DIA PASANGAN PENGANTIN
BARU AMINAH DAN ISMAIL.. Yang sebelah tu pengantin baru juga..Pasangan paling romantik.....Tuan Arifin dan Puan Rosnita...jangan marah..heheheheh



Amboiiii...tengok orang tu... khusyuk nyer makan mee goreng kampung.... sampai tak perasan orang tangkap gambo dia.. tak toleh kiri kanan langsung... "SEDAP YER BANG........."


hai..bertemu kembali kita ke TERATAK YATIEPIAN..setelah 5 hari aku beraya..lupalah pulak untuk mengemas kini blog ni..bukan aper.. ramai nor yang datang beraya kat umah..tak menang tangan nak melayan tetamu yang hadir..Pagi ni pun masih lagi ader tetamu yang datang beraya kat umah muo ni...

Nak dipendekkan citer.. apa kata kita lihat gambo kat atas...(yang sebenarnya aku dah tak tahu nak citer per lai..jadinya sampai sinilah sajer corettan aku untuk kalian semua.. dariku.. buat..suamiku.... "jangan makan sorang-sorang tau.. ingat-ingatlah isteri yang tercinta ni.." heheheheheeheh

KHAS UNTUK SEMUA

Jumaat, 18 September 2009


video

Buat Tontonan Sempena menyambut Hari raya yang bakal menjelang tiba ...

Video ini ditujukan khas kepada suami tercinta,kedua-dua Ibu dan Ayah...

Ibu dan Ayah mertua serta keluarga tersayang di muo dan di selangor.....

Tak lupa juga pada Sanak saudara serta sahabat handai...

dikesempatan ini saya ingin mengucapkan,

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI,

MAAF ZAHIR DAN BATIN...

sajer je.. nak ambik mood...

Khamis, 17 September 2009

lihatlah semua...aku dan suami diapit oleh pari-pari dari
keluarga mat2u....(gambo masa bertandang kerumah pengantin lelaki,muo)


Wah...wah.. lihatlah akak sorang ni..sempat lai posing
tu....tengok tangan dia tu.... agak nya lepas ni nak pegi nyanyi nasyid kot..
hehehheheh..jangan marah..

Seiring dan sejalan,seindah bunga ditangan...wah..wah.. sama pulak tu langkah kami berdua
(ini gambo kawin aku kat selangor.....)

bang... lepaskan tangan ni.. jangan pegang lama2..I segan U..HEHEHEHE

(INILAH DIA GAMBO KENANGAN ,MASA MAJLIS KAWIN AKU.. )

Juadah Kegemaran Keluargaku

inilah hasil kuih raya yang ader kat umah makngah
(siap berplaster lagi mcm kat kedailah pulak)
hehehehehe
SEMPERIT ITA N MERTUA
Inilah hasilnya kuih semperit yang aku buat...
lain daripada yang lain tau..ader rahsia disebalik RASA kuih raya ni..

opssss.....ader yang bulat lah pulak sangkut kat sini..
yang itu mak mertuaku punya kerja..(dah malas katanya..buat bulat lagi senang)
Salam semua....
Dalam masa tengah sibuk nak mengemas rumah ni.. sempat juga saya membuat 2,3,jenis kuih raya.. ini semua atas permintaan suami tersayang..dalam taknak buat kuih raya, ku buat juga...(jadi ke.. tak jadi.. ker janji buat..)itu kata suamiku... janji dia sanggup modalkan..

Tanggal 14/9/09...bermulalah operasi besar-besaran diriku dan mak mertuaku... Apalagi.. operasi nak buat kuih raya lah.. bagai nak rak aku dan mak mertuaku membuat kuih raya... kuih raya yang pertama biskut semperit...kuih raya ku yang ke2 biskut buah-buahan..(yang ni x der dalam gambar kat atas sama dengan kuih raya no 3..tapi yang no2 ni aku main hentam jer dia punya resepi)....dan yang ke3...kuih raya kegemaran kami sekeluarga.. Apalagi....hmmm...REMPEYEK atau TEMPEYEK..... oklah ..aku pun tak tahu nak citer apa lagi... apa kata kita saksikan hasilnya...(Diatas Dahhhhh...)

ini semalam punya cerita

Ahad, 13 September 2009

Ini kisah bulan puasa,ramai orang keluar berbelanja,
Bukan untuk buka posa,tapi untuk hari raya yang menjelang tiba
..

Yang di atas ni nak kata pantun pun tidak..macam mana erk..hmmm..entahlah...belasah jer..hehehehe..

hari ini genaplah 23 ramadhan..betul x?..jadinya tinggal 7 hari jer lagi umat islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri..pejam celik, pejam celik.. tak sangka waktu berjalan dengan cepat sekali.. segala persiapan untuk raya masih belum lagi sempurna..mana x nya... time2 macam nilah,baru nak gi beli apa yang patut..

Aku dan suami pun tak lepaskan peluang untuk pegi membeli belah...Orang kata Hari Raya di sambut setahun sekali...jadi..apalagi...SHOPPINGLAH.. Orang pulak tak tau nak dikata.. terlampau ramai orang yang keluar membeli belah hari ni..Tapi..bukan senang tau nak ajak orang laki gi beli barang nak raya ni... ader ajer alasan dia..ayat dia senang jer kalau time dia x nak pergi "LETIHLAH YANG NAK KELUAR BULAN2 POSA NI.."atau "LEPAS BERBUKA NANTI KITA PERGI"...last-last x pergi langsung..

Tapi.. hari ni lain pulak ceritanya.. suami aku ajak gi beli barang nak buat kuih raya..Apa lagi.. ulam dicita, pucuk mendatanglah katakan..Sampai jer kat bandar, aku pun mencarilah bahan-bahan yang patut untuk buat kuih raya ni..Sambil beli barang- barang yang diperlukan untuk buat kuih raya,mata ni melilau juga kat tepi2 jalan kalau2 ader orang jual lemang..Bukan apa teringin pulak hari ni berbuka nak makan lemang ngan rendang..tapi x aderlah pulak orang jual lemang...frust aku sekejap..

Selepas kami membeli barang2 untuk kuih, suami ajak aku gi kat bazar ramadhan.... Jeng...jeng...jeng..seronok sangat aku bila dengar nak pergi kat bazar ramadhan tu.. bukan aper..boleh dikatakan aku ni jenis suka berjalan2 sambil mencari makan..tiba jer kat sana.. aku dok pelik..."Awat kat sini x ramai orang beli...macam x meriah jer.." kata suami ku pulak.."Orang dah hujung-hujung puasa ni dah jarang tumpu kat bazar ramadhan sangat,sebabnya kan ader expo hari raya kat bandar..mcm-mcm ader.."Hmmmm... aku pun tak kisah sangatlah..kami pun jalanlah ke gerai2 makan tu..mata ni tetap juga melilau mencari lemang..manalah tau,kalau kat bandar tadi xder,kat sini pulak ader.. tapi hampeh....yang jumpa orang jual rendang ajer.. sumi memang dah dapatlah aper yang dia nak..

Aku yang dari tadi dok melilau tak tentu pasal..x tau nak beli ape untuk berbuka nanti..Dalam dok melilau-lilau tu, tangan aku dicuit oleh suamiku.. dia cakap kat gerai depan sana ader makanan yang aku suka..Wah...memang makanan kesukaan aku gitu..korang nak tau aper x? dia bermula dari hurup P..'PECAL atau JENGANAN"....apa lagi.. aku pun ..."KAK,BAGI SAYA PECAL SATU BUNGKUS"..itu ayat pertama yang keluar dari mulut aku masa tu.. bila dah dapat aku terus ajak suami aku balik umah...dia punya senyum meleret..tau x, bila ku ajak balik.. siap tanya "x nak ronda-ronda satu MUAR ni lagi?"geram jer aku.. tapi takper janji aku dah dapat PECAL..nak marah pun x jadi.. Hmmm... apalagi yer aku nak citer yer...rasanya cuma itu ajerlah kisah ku untuk kali ini....
SALAM..

Alamak!!! terlambat sudah..

Sabtu, 12 September 2009

"Argh......Bangun...bangun... abang....mak... dah terlambat ni...nak bersahur"

Nak dijadikan cerita...hari ini merupakan dalam sejarah buat kami sekeluarga..

Apa dianya erk...hihihihih.. tergelak besar aku bila mengingatinya..(Terlambat bangun nak bersahur)....

Sebenarnya aku dah kunci jam kul 4.30 pagi,mak mertua aku pun kunci jam kul 4.45 pagi..tapi dek kerana ada masalah teknikal sikit..pukul 5.15 pagi baru kami sekeluarga bangun..)mana taknya dah bangun tapi...hihihih... gi tidor balik..Apalagi...x senang duduk kami sekeluarga...mengelabah habis... ish..ish..bak kata mak mertua aku... "tobat...tobat...lain kali tak buat lagi"...

Tak sempat panaskan nasi,cuma aku sompat panaskan gulai lomak ikan tongkol jer...Masa dah tinggal 20 minit jer... Apa lagi...cedok nasi ,cedok kuah...tak kiralah kuah tu panas ko,podas ko,
bedal ajelah...Dah gaya acara lumba makan, saper cepat habis dulu dialah pemenangnya pulak dah..kononnya emak mertua aku naklah menikmati gulai lemak ikan tongkol pagi ni dengan penuh selera, pasalnya malam tadi dia x sompat nak menikmati gulai lomak ikan tongkol..
Sebenarnya ada kisah di sebalik kejadian tu..

Malam tadi buat pertama kalinya bapak mertuaku keluar berjalan2 bersama kami sekeluarga.. setelah hampir 3 bulan dia x ke mana2..oooo lupa nak beritahu yang bapa mertuaku sakit,dalam masa 3 bulan ni keluar masuk spital dah 5 kali..bapak mertuaku ni ader penyakit kencing manis,jadi kita tak tau bila masanya yang dia kurang gula, kurang garam dan kurang darah..Padahal makan dan minum sebelum dia masuk spital memang macam biasa...takder yang kurang..

Tapi alhamdulillah sejak keluar spital buat kali ke 5 ni ader perubahannya...kami sekeluarga dah taulah serba sedikit cara2 menjaga orang yang sakit macam ni.. dah gaya hospital..

Nak di jadikan cerita, kami sekeluarga pergi makan kat bandar... bapak mertuaku ni dah lama tak pekena yong tau fuu ngan teh tarik.. jadi...hmmm faham- fahamlah yer..aku ngan mak mertua makan roti canai ngan air teh tarik, suamiku pulak makan roti nan ngan air teh ais...memang syok.. sebab dah lama tak makan luar berempat semenjak bapak mertuaku sakit..

Lepas makan kami round pergi cari kacang2 untuk hari raya nanti.. bila balik umah jam dah kul 11.00 malam,malam tadi pulak ader citer best, kul 12.30 baru semua masuk tido.. tak nyador, hujan ke...apa ker... bila jam berbunyi,konon nak bangun..tapi x.. aku tido balik..tup2 bila bangun nak sahur.. hah kau.. dah kul 5.15 pagi.. itulah yang terjadi pada kami sekeluarga.. heheheheheeh..

Kuih Tiau Sop Pedas Ala Tai Wan

Jumaat, 11 September 2009

inilah dia ruapa kuih tiau sop pedas ala tai wan..
tak sabar rasanya ..hmmm..hmm..terliur kita orang..
bilalah nak siap kuih tiau sop ni.. waktu berbuka dah nak masuk ni..
isk.isk..........hm...

beginilah rupanya kuih tiau sop yang telah masak..
dirasmikan oleh bapak mertuaku...
Bahan-Bahannya :

1 peket kuih tiau
200 gram isi ayam (yang di potong dadu)
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
15 ekor ikan bilis
30 sen sawi
30 sen tauge
2 biji kentang (dipotong dadu)
10 biji cili api (kalau kurang pun takper)
garam,air dan serbuk perasa
daun bawang yang dihiris/bawang goreng cili sebagai hiasan
2 biji telur
sedikit minyak untuk menumis

cara menyediakannya:

Pertama sekali tumbuk bwg putih,bwg merah, cili api dan ikan bilis(biar kasar sedikit). Panaskan sedikit minyak ,kemudian tumiskan bahan yang ditumbuk tadi sehingga naik bau dan garing sedikit..apabila sudah garing masukkan air dan kentang.. masak sehingga mendidih dan kentang yang dimasukkan tadi empuk sedikit.. apabila sudah empuk bolehlah dimasukkan ayam,garam dan serbuk perasa..didihkan selama 5 minit..selepas itu pecahkan telur di dalam sup tadi, biarlah sehingga ia masak..kemudian barulah di masukkan tauge,sawi dan kuihtiau.. Masak untuk beberapa minit lagi.. Setelah masak bolehlah dihidangkan...(sop ini sesuai dimakan semasa ia masih panas lagi dan tambah meyelerakan jika di tabur hirisan daun bawang/bawang goreng cili)


BUAT AYAHBONDA YANG TERCINTA DAN KELUARGA YANG JAUH DIMATA.. KHAS DARI ANAKMU ITAIPIN

AYAHBONDA....
Tiada kata yang bisaku lafazkan di depanmu,
Tiada salam dapat kuhulurkan di tanganmu,
Melainkan madah yang bisa kupuitiskan sebagai pengganti diri,
Sebagai tanda ingatan sejati Di Aidilfitri ini..
Sayu.. hati ini makin sayu
rindu terkenangkan kota permai
Wajah ayahbonda bermain di mata,
mengajak ku pulang ke sana,
lama sudah kutunggu untuk bertemu di pagi mulia,
namun tidak kesampaian,
keadaan memisahkan kita semua..


Duhai Ayahbonda
Sekiranya anakanda ada menyinggung perasaanmu,
Kurafakkan sembah 10 jari,
Ampunkan anakanda diatas setiap keterlanjuran..


Ayahbonda,
Walaupun anakanda jauh dari mata,
Ayahbonda tetap dekat dalam jiwa,
Teguh kasih tidak akan berubah,
Semoga lebaran mencantum kembali kemesraan,
Walaupun tak terucap oleh zahir,
Kita pasti bersama PADA RAYA KE 4 NANTI..


Sambutlah salam kerinduan,
dari Anakanda sekeluarga,
Buat Ayahbonda,
Di Aidilfitri yang bakal menjelang tiba..

BETIK GORENG DENGAN UDANG

Khamis, 10 September 2009

Bahan-bahannya;
1 biji betik muda atau yang separuh masak
(dibuang kulit dan diracik sederhana halus)
10 ekor udang(dibuang kulit)
15 biji cili api(lebih pun takpe pada yang suka pedas)
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
10 ekor ikan bilis
sedikit minyak masak
sedikit belacan
perasa,garam dan air

cara menyediakannya;
Betik yang diracik tadi digaulkan dengan sedikit garam,biarkan seketika.
sementara itu belacan,bwg merah,bwg putih,cili api dan ikan bilis ditumbuk,
panaskan minyak dalam kuali,tumiskan bahan yang ditumbuk sehingga naik bau dan garing sedikit..apabila sudah garing masukkan udang..masak selama 5 minit,kemudian barulah dimasukkan betik tadi, serbuk perasa dan air sedikit..masak sehingga betik tu empuk..pada yang suka berkuah bolehlah menambah air lebih sikit. selamat mencuba..

(resepi ni resepi orang tua dulu2..)

kueteau goreng tomyam

Selasa, 8 September 2009

bahan-bahanya;
1 peket kueteau
30 sen tauge
30 sen daun kucai-dipotong
sedikit isi ayam,udang dan sotong yang telah dipotong
3 ulas bawang putih(di tumbuk)
10 biji cili api(di tumbuk)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
11/2 sudu besar pes tomyam
sedikit garam dan minyak
sedikit air

cara menyediakannya;

panaskan sedikit minyak,tumiskan bwg putih dan cili padi yang telah ditumbuk tadi sehingga garing.setelah garing bolehlah dimasukan daging ayam,udang dan sotong tadi,masak lebih kurang 5 minit..apabila kesemuanya telah sebati barulah di masukkan air,sostiram,pes tomyam,sos ikan dan garam..masak sehingga mendidih..akhir sekali barulah dimasukkan kueteau,tauge dan daun kucai tadi..masak selama 10 minit.. selamat mencuba..

ASSALAMMUALAIKUM

Isnin, 7 September 2009

Assalammualaikum..pada warga keluarga dan sahabat handai.. hari ni dah masuk hari yang ke17 kita berpuasakan..hmm..macam -macam dugaan yang ditempuhi dalam bulan puasa ni... sabar ajelah.. puasa-puasa juga,tapi jangan lupa bila berbuka nanti x ingat dunia..hehehe..jangan marah..bukan nak cakaplah erk..orang kita ni bila masuk jer bulan ramadhan,ada satu semangat datang..tau tak semangat apa? 1)semangat nak nyambut puasa dan sembahyang terawih..2) semangat nak pegi bazar ramadhan

Oklah.. biasanya dah tinggal 13 hari ni.. setiap keluarga dah sibuk pergi membeli belah.. nak buat persiapan untuk hari rayalah katakan..masa nilah mana kedai-kedai yang jual pakaian,kuih raya dan bermacam-macam lai jadi tumpuan orang ramai... tapi yang paling letih sekali tukang jahit..siang malam bersengkang mata nak menyiapkan baju yang ditempah..sampaikan baju sendiri pun tak dapat jahit alamatnya terpaksa pergi ke jalan tunku abdul rahmanlah nak beli baju..takut bila x siap nanti kena marah ngan pelanggan..bukan senang nak jadi tukang jahit ni, kena jaga hati pelanggan baik2 takut pelanggan lari ke orang lain.. jangan marah yer...


Tak kurang hebat jua pada ibu2 yang tiap2 tahun buat kuih raya..sampai tak menang tangan nak menyediakan kuih raya khas untuk keluarga.. kan orang cakap bila kita buat sendiri biskut raya terasa satu kepuasan pada diri sendiri.. oklah..my sayang dah panggil tido.. nanti kita sambung balik yer... salam..

diriku n family

salam.. pertama sekali biarlah saya memperkenalkan diri dulu... hm... macam mana nak mulakan erk.. oklah.. nama saya rosnita tapi keluarga suka panggil yatie and along...tak tau kenapa diaorang suka panggil saya yatie.. anyway saya ni anak sulung dari 5 beradik.. semuanya dah besar panjang..yang bongsu sekali tengah belajar kat politeknik shah alam.. saya ni asalnya orang perak.. oh ye.. saya ni telah pun berkahwin dengan hairul arifin dan kini menetap di johor...ikut suamilah katakan.. kami berkahwin tanggal 15.01.06...oklah..sampai disini dulu tentang diri saya n family.. bye..bye..

selamat datang dan selamat hari raya

selamat datang ke blog saya... saya ni budak baru belajar nak buat blog sendiri... selalunya asyik masuk kat blog orang lain jer..teringin juga hati ni nak buat blog sendiri...
anyway.....belum terlambat rasanya saya ucapkan selamat berpuasa pada seluruh umat islam semua...dan tak lama lagi kita akan menyambut hari raya.. oklah, untuk sekelian kalinya saya ucapkan selamat datang ke yatiepian.blogspot.com.. ..bye...bye.

Cute Kan...hehehhe

Aunty Yong Ipin Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino