Yang setia berkunjung

KISAH DI SEBALIK REZEKI

Isnin, 7 Disember 2009

HAI... asssalammualaikum semua.... maaf ler..teman baru nak update  blog hari nie... bukan ape... teman ngan hubbykan baru balik bercuti dikampung teman haritu... bukan di Perak.... tapi, di Pj ler.. kampung laman teman.. Tempat jatuh lai di kenang,inikan pulak tempat teman tinggal.. hehehehehe..
aper yang kau merepek nie labu???
Sebenarnya teman nak bercerita sikit tentang rezeki..

Semua oghang tahu.. rezeki tu datangnyer
dari TUHAN.. usaha itu datangnyer dari manusia tu sendiri.. dari usaha itulah kiter akan mendapat rezeki(kalau kiter dah berusaha sebaik mana pun ,kalau tuhan kater rezeki yang di beri tu bukan hak milik kita ,kita x boleh nak buat apa..).. Tapi ingat...tanpa usaha,kiter semua tak sampai kemana-mana tau tak !!!!!

Macam nie...yang sebetulnyer teman nak bercerita tentang satu kecurian  yang berlaku di bilik solat perempuan semalam di 
KAWASAN REHAT SEREMBAN...
Teman pada mulanyer tak tau juga.. bila keluar dari bilik solat tu, teman nampak rami oghang berkumpul kat luar bilik tu.. ingatkan ader lagi yang nunggu ahli kuarga yang tengah sembahyang, rupe-rupenyer kate hubby teman ..
" yang.. masa kat dalam bilik tu ader tak perasan 2 orang perempuan bertudung merah ???"
"akak nie ..beg tangan dia kena curi masa tengah ambik air sembahyang"..

teman hairan juga,cam mana beg tangan dia boleh hilang pulak masa ambik air sembahyang, padahal kan kalu kiter ambik air sembahyang,
beg tangan kiterkan letak kat atas para/rak yang di sediakan di tempat air sembahyang tu.. bukan jauh no... atas kepala kiter jer.. teman yang tak puas hati nie apalagi, pegilah nanya kat akak tu.. (biasalah..sape yang tak kenal teman.. kan pengganti Mak ngah..")hehehehhe...

Kome tau aper jawapan yang teman dapat disebalik kejadian nie...ha..."Akak letak beg tangan,beg telekung kat sejadah tepi dinding tu..kemudian baru akak ambik air sembahyang..bila akak balik kat tempat tu tak perasan lagi sebab akak ingat takder apa-apa,tapi bila akak nak sarung jer telekung,akak tengok beg tangan akak dah takder.. hilang.. BANYAK KHAZANAH dalam tu dik..nasib baik kunci kereta kat suami akak,kalau tak.."ishkk..ishkk.ishhk.. "akak rasa oghang perempuan yang bertudung merah dalam lingkungan umur sebaya cam akak juga (40an)tu yang ambik,pasal masa tu dia ader kat situ.."

teman ngan hubby pun mintak diri,sebab kang kalu teman layan mau,sampai MUO lewat malam.. dalam kereta teman dok nyembang ngan hubby pasal kes tadi.. dalam hal nie teman nampak salah yang paling utama adelah akak tu..pasal nyer dalam suratkhabar,majalah & berita tv pun ader cakap jangan sebarang tinggalkan beg tangan atau yang sebaris dengan nyer walaupun di bilik sembahyang.. Memang itu bilik untuk kiter beribadat, tapi .. selalunyer yang berlaku kejadian mencuri nie di bilik berkenaan ler..

"JANGAN INGAT AIR YANG TENANG TAKDER BUAYA"..
selalu tempat yang tenang ler kiter harus berhati-hati..lagi satu, ni khas bagi kaum hawa..beg tangan suka letak kat belakang,tepi kaki bila nak bersolat..cara nie memang boleh mengundang kecurian..kalau sorang memangler senang nak kena.. ader juga yang datang berdua atau berkeluarga ,main tinggal jer beg kat atas..kalau ader yang tolong jaga tak per,ini sorang pegi,semua mengekor.. itulah satu kesilapan besar dalam hal nie..kalau yang kiter bawak beg telekung tu takper juga.. ini beg tangan..macam-macam ader tu.. ader juga tu yang sepenuh-penuh beg diisi dengan barang-barang berharga macam kes akak tadi(cek,duit,barang kemas,handphone 2, kad pengenalan,lesen,& bermacam lai..)..

Jangan ingat kaum Hawa jer tau.. kaum adam pun berhati-hati lah juga.. tak hilang beg,kasut pun jadi juga... itu yang kadang-kadang ader oghang,pergi berkasut balik berkaki ayam.. sebab tu lepas nie..kalau ader yang nak gi sembahyang kat mana-mana tempat pun , kalau sorang berhati-hatilah.. dan kalu anda berkeluarga bergilir-gilirlah untuk bersembahyang..

(bagi si pengambil / pencuri tu.. ingat-ingatler kalau anda bole buat begitu, tak mustahil ader ahli kuarga anda yang akan kena macam tu.. ingat ler.. kalu tuhan tu nak beri balasan tak payah kat PADANG ARAFAH.. KAT DUNIA NIE PUN BOLEH..bila-bila masa jer..)
INGAT.. BERHATI-HATILAH SEBELUM TERKENA..

*walaupun kiter mencari rezeki tak kira macam mana susah senang sekalipun, kalu apa yang kiter dapat tu bukan hak milik kiter.. ingat ler yang itu bukan rezeki kiter..
Begitu juga bagi insan yang berkahwin tak dapat anak,..( macam teman dan hubby,)
kalu Tuhan kata belum nak beri zuriat,
kiter jangan nak salahkan Tuhan..
usaha tu yang penting,sentiasa berfikiran positif,sabar & yang paling penting sekali sentiasa yakin akan ,ketentuan dari TUHAN..InsyaAllah..
Tuhan tu Maha Pendengar (dengar segala doa umatnyer)& Maha pengasih (kasih terhadap umatnyer ).. dengan Izin nyer, saper tau ntah esok ,lusa.. kehadiran yang ditunggu selama ini menjadi kenyataan..AMINNNNN.*

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cute Kan...hehehhe

Aunty Yong Ipin Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino