Yang setia berkunjung

ini semalam punya cerita

Ahad, 13 September 2009

Ini kisah bulan puasa,ramai orang keluar berbelanja,
Bukan untuk buka posa,tapi untuk hari raya yang menjelang tiba
..

Yang di atas ni nak kata pantun pun tidak..macam mana erk..hmmm..entahlah...belasah jer..hehehehe..

hari ini genaplah 23 ramadhan..betul x?..jadinya tinggal 7 hari jer lagi umat islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri..pejam celik, pejam celik.. tak sangka waktu berjalan dengan cepat sekali.. segala persiapan untuk raya masih belum lagi sempurna..mana x nya... time2 macam nilah,baru nak gi beli apa yang patut..

Aku dan suami pun tak lepaskan peluang untuk pegi membeli belah...Orang kata Hari Raya di sambut setahun sekali...jadi..apalagi...SHOPPINGLAH.. Orang pulak tak tau nak dikata.. terlampau ramai orang yang keluar membeli belah hari ni..Tapi..bukan senang tau nak ajak orang laki gi beli barang nak raya ni... ader ajer alasan dia..ayat dia senang jer kalau time dia x nak pergi "LETIHLAH YANG NAK KELUAR BULAN2 POSA NI.."atau "LEPAS BERBUKA NANTI KITA PERGI"...last-last x pergi langsung..

Tapi.. hari ni lain pulak ceritanya.. suami aku ajak gi beli barang nak buat kuih raya..Apa lagi.. ulam dicita, pucuk mendatanglah katakan..Sampai jer kat bandar, aku pun mencarilah bahan-bahan yang patut untuk buat kuih raya ni..Sambil beli barang- barang yang diperlukan untuk buat kuih raya,mata ni melilau juga kat tepi2 jalan kalau2 ader orang jual lemang..Bukan apa teringin pulak hari ni berbuka nak makan lemang ngan rendang..tapi x aderlah pulak orang jual lemang...frust aku sekejap..

Selepas kami membeli barang2 untuk kuih, suami ajak aku gi kat bazar ramadhan.... Jeng...jeng...jeng..seronok sangat aku bila dengar nak pergi kat bazar ramadhan tu.. bukan aper..boleh dikatakan aku ni jenis suka berjalan2 sambil mencari makan..tiba jer kat sana.. aku dok pelik..."Awat kat sini x ramai orang beli...macam x meriah jer.." kata suami ku pulak.."Orang dah hujung-hujung puasa ni dah jarang tumpu kat bazar ramadhan sangat,sebabnya kan ader expo hari raya kat bandar..mcm-mcm ader.."Hmmmm... aku pun tak kisah sangatlah..kami pun jalanlah ke gerai2 makan tu..mata ni tetap juga melilau mencari lemang..manalah tau,kalau kat bandar tadi xder,kat sini pulak ader.. tapi hampeh....yang jumpa orang jual rendang ajer.. sumi memang dah dapatlah aper yang dia nak..

Aku yang dari tadi dok melilau tak tentu pasal..x tau nak beli ape untuk berbuka nanti..Dalam dok melilau-lilau tu, tangan aku dicuit oleh suamiku.. dia cakap kat gerai depan sana ader makanan yang aku suka..Wah...memang makanan kesukaan aku gitu..korang nak tau aper x? dia bermula dari hurup P..'PECAL atau JENGANAN"....apa lagi.. aku pun ..."KAK,BAGI SAYA PECAL SATU BUNGKUS"..itu ayat pertama yang keluar dari mulut aku masa tu.. bila dah dapat aku terus ajak suami aku balik umah...dia punya senyum meleret..tau x, bila ku ajak balik.. siap tanya "x nak ronda-ronda satu MUAR ni lagi?"geram jer aku.. tapi takper janji aku dah dapat PECAL..nak marah pun x jadi.. Hmmm... apalagi yer aku nak citer yer...rasanya cuma itu ajerlah kisah ku untuk kali ini....
SALAM..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Cute Kan...hehehhe

Aunty Yong Ipin Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino